فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

سی و سه روز

مقاومت عاشقانه در برابر تجاوز ظالمانه

اطلاعت فیلم
 ◀نام: سی وسه روز


 ◀کارگردان: جمال شورجه


 ◀زمان: 96 دقیقه


 ◀کشور سازنده: ایران


 ◀سال ساخت: 1389


جامعه هدف
 ◀جوان


 ◀بزرگسال


مفاهیم مرتبط
 ◀مقاومت


 ◀ایثار و از خود گذشتن


 ◀عشق


 ◀صمیمیت


 ◀استکبار ستیزی


 ◀توکل


 ◀شجاعت


خلاصه داستان
سال 2006، منطقه مرزی جنوب لبنان و اسرائیل، روستای عیتاالشعب نیروهای حزب الله لبنان دو نظامی ارتش اسرائیل را به گروگان می گیرند تا به دشمن فشار بیاورند اسیرهای لبنانی را آزاد کند. اسرائیل یکی از بی رحم ترین نظامیان عالی رتبه خود به نام سرهنگ ادی را روانه منطقه می کند تا به خیال خود درسی سخت به رزمندگان حزب الله بدهد. حمله ای به این منطقه از جانب نیروهای صهیونیستی ترتیب داده می شود اما نیروهای حزب الله در شهر با فرماندهی محمد مسرور و یوسف در مقابل آن ها می ایستند. هرچند دشواری های این ایستادگی بسیار زیاد است و باید از خانواده و عشق خود دل بکنند و آن ها را رها کنند. در راهی قدم بگذارند که شهادت کمترین نتیجه آن است. بالاخره نبرد در می گیرد و شاهد دفاع جانانه نیروهای حزب الله با یاری و کمک اللهی  و عقب نشینی متجاوزان هستیم واین گفته فرمانده اسرائیلی که ما گویی با اشباح می چنگیدیم. تحقق وعده اللهی در دفاع از جبهه حق را به ما یادآوری می کند.

 ارزش های بازنمایی شده در فیلم

نکات مثبت

رابطه های عمیق و عاشقانه خانوادگی رزمندگان
رابطه خانوادگی به عنوان هسته مرکزی تربیت اسلامی از نکات مثبت و قابل تقدیر سی و سه روز است. روابط محکم و دوست داشتنی بین عناصر داستان در اکثر صحنه ها باورپذیر و برای مخاطب دلنشن است. در مقابل روابط سست سربازان اسرائیلی و عدم توافق آن ها باعث شده است رابطه عمیق خانوادگی بین رزمندگان حزب الله بیشتر به چشم بیاید. فرای این مطالب خانواده در آموزه های اسلامی ما به عنوان مکانی برای پرورش نسل آینده به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. پرداختن به این مسئله و به تصویر کشیدن خانوداه هایی که هنوز گرمی و نشاط خود را حفظ کرده اند می تواند به عنوان نقطه قوتی اساسی برای فیلم مذکور بیان گردد.


 روح مقاومت و ایستادگی (زنان و مردان)
مقاومت و ایستادگی در برابر غاصبان و رژیم منحوس صهیونیستی آن هم بوسیله مردان و زنان از دیگر مسائل مهم مطرح شده در فیلم جمال شورجه است. زنان گویی با شرایط جنگ و مقاومت خو گرفته اند و خود آماده جانفشانی در این راه هستند. توجه به ایستادگی زنان و قدرتنمایی آنان می تواند پیام های ارزشمندی داشته باشد.  تا وقتی که زنان پا به پای مردان روحیه ایستادگی و مقاومت نداشته باشند مردان آنان نخواهند توانست در میدان نبرد نتایج درخشانی داشته باشند.


 یاد امام حسین و واقعه کربلا
اگر از یاحسین گفتن رزمندگان و مردم بگذریم در جلسه ای که یوسف با نیروهایش برای نبرد با غاصبان برگزار می کند، سعی می شود ماجرای مربوط به شب عاشورا تکرار شود و ناخودآگاه با شروع به صحبت یوسف انسان به یاد شب عاشورا می افتد و این یادآوری با تمام شرایطی که پیرامون این داستان وجود دارد، بدین معنی که وقتی چنین اتفاقی پیش می آید ناشی از شرایط سخت و کربلایی است چه از لحاظ امکانات نظامی و چه از لحاظ شهادت طلبی.


 گذشتن از خود و عشق خود در راه آرمان ها
رابطه عاشقانه موجود بین عناصر داستان، سختی دل کندن از آنان و جهاد در راه آرمان ها را برای رزمندگان بیشتر نشان می دهد. برای فدا شدن در راه آرمان های اللهی خود باید از هرچه به جز خدا دل برید و چه چیزی سخت تر از آن وجود دارد. فیلم سی و سه روز سعی می کند سختی های این مسیررا به بهترین شکل به تصویر بکشد. رزمندگان و کسانی که جان خود را به کف دست می گیرند یک دنیا از تعلقات را ابتدا از خود دور می کنند که سختی آن کمتر از سختی جان دادن نیست.

 
 آرمان های رزمندگان
عقیده و آرمان مقدسی که رزمندگان حزب الله دارند و دفاع مقتدرانه از شهر در عین کمبود های متعدد نیرو و تجهیزات نشان از عزمی راسخ و خدشه ناپذیر دارد. این دفاع و از خود گذشتگی های متحورانه قطعا به پشتوانه آرمان و هدفی والا و مقدس است که می تواند شکل بگیرد.سی وسه روز را می توان در یک نگاه قدرت آرمان گرایی و توان روحی نیروهایی خود ساخته دانست.


 به تصویر کشیدن تاثیرات انقلاب اسلامی
تاثیران جهانی انقلاب اسلامی ایران واقعیتی انکار ناپذیر است. این امر در فضای لبنان و مقاومت اسلامی بسیار ملموس تر و عینی تر است. ما تاثیرات انقلاب اسلامی را حتی در شکل ظاهری و شعار های رزمندگان حزب الله می توانیم مشاهده کنیم. هر چند کارگردان چندین بار با نشان دادن عکس امام خمینی پشت سر محمد سرور به ما یادآوری می کند که این تاثیرات امام و انقلاب اسلامی ایران است که در قالب مقاومت اسلامی حزب الله لبنان درآمده است. همچنین وقتی فرمانده اسرائیل در برابر شخصی که از منهدم شدن مرکاوا متعجب شده است می گوید موشک های ایرانی آن را نابود کرده اند احساس غرور حداقل، مخاطب ایرانی را درپی خواهد داشت.


 نگاه بین المللی فیلم با تاکید بر آرمان های انقلاب اسلامی
ما نیاز به نگاه های بین المللی در رابطه با نشر آرمان های انقلاب اسلامی داریم. ما باید پابه پای انقلاب اسلامی حرکت کنیم. حرکت جهانی انقلاب ما پشتیبانی می خواهد. فیلم ها و محصولات فرهنگی مهمترین پشتیبان برای نشر آرمان های انقلاب اسلامی هستند خصوصا که با نگاهی بین المللی و چند ملیتی ساخته شده باشند. وقتی آرمان های انقلاب و امام که همان مبارزه با استکبار جهانی و مواردی نظیر عدالت و کمک به مستضعفان عالم است در فیلمی با یک هویت فراملی به تصویر کشیده می شود علاوه بر تاثیراتی که می تواند در عرصه های داخلی کشور داشته باشد در کشورهای دیگر و به خصوص برای این فیلم در کشور های عربی می تواند تاثیر گذار و جریان ساز باشد.


 استیصال دشمنان در برابر اعتقاد و شهادت طلبی مقاومت اسلامی
هرچند شاید این حرف برای عده ای باورنکردی باشد اما جنگ سی وسه روزه که اسم این فیلم هم از آن اقتباس شده است نماد استیصال رژیم منحوس صهیونیستی است. رژیمی که ارتش خود را برترین ارتش جهان می داند در مقابل نیروهای حزب الله که آن ها را به حساب نمی آورد شکست می خورد. این واقعه نه تنها آبروی این ارتش جعلی را برده است بلکه باعث اعتماد به نفس هرچه بیشتر مقاومت اسلامی در منطقه شده است. در واقع شکسته شدن هیمنه ارتش اسرائیل جبهه مقاومت در منطقه را روحیه صدچندان بخشیده است.


 تبادل فرهنگی وساختن فیلم های مشترک با کشورهایی که با ما قرابت فرهنگی دارند
از نکات مثبت دیگر این فیلم که باید بدان اشاره کرد بحث مهم تبادل فرهنگی با کشورهایی است که با ما قرابت فرهنگی دارند. این نگاه در آثار سینمایی ما و معرفی این گونه فرهنگ ها خود می تواند برای مخاطب داخلی هم اثرات مثبت تربیتی داشته باشد. تبادلات تنگاتنگ فرهنگی و معرفی کشورهایی که تاثیرات انقلاب اسلامی را پذیرفته اند و ما اکنون می توانیم به راحتی با آنها همکاری های اعتقادی و سیاسی داشته باشیم برای مخاطب جوان ما قطعا قابل تامل و حائز اهمیت خواهد بود.


امداد های اللهی ناشی از توکل خالصانه
گروه اندک حزب الله در مقابل لشکر های تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی با توکل بر وعده های اللهی با قدرت ایستادگی می کند و پیروزی حق بر باطل وعده خداست. هنگامی که فرمانده نظامیان اسرائیلی صحبت از جنگ با اشباح می زند باید دست اللهی و کمک های خداوند به جبهه حق را دید.


امید
هرچند پایان فیلم با تولد فرزند محمد مسرور پایانی کلیشه ای را رقم می زند اما نمی توان به تزریق محبتی که در انتهای فیلم به بیننده می شود بی تفاوت بود. راه مقاومت راهی نیست که با کشته شدن امثال محمد مسرورها خللی در آن وارد شود. این راه با نسلی بعدی و نسل های بعدی بهتر از قبل ادامه پیدا خواهد کرد و به سرعت هم ادامه پیدا خواهد کرد.نسلی که تربیت یافتگان نسل پیش از خود هستند پس اگر نسل آینده را مورد اتکا می دانیم به دلیل وجود مردانی است که هم اکنون هرچند در جبهه های نبرد علیه باطل مشغولند اما شیرزنانی دارند که فرزندانی را تربیت می کنند که همانند پدرانشان با روح مقاومت و پایمردی در برابر زورگویان با تمام وجود خواهند ایستاد


 اقتدار حزب الله و مردان جهادگر آن
ابهت و اقتدار حزب الله و نیروهای آن در سی وسه روز خوب از کار درآمده است. به طوری که با دیدن فیلم هرچند شاید از نظر تجهیزات نظامی آن ها را نسبت به نظامیان اسرائیل خیلی پایین تر بیابیم اما برق اقتدار را در چشمان و ابهت مردان حزب الله درک خواهیم کرد. آن ها را بدون داشتن تجهیزاتی به پیشرفتگی متجاوزان، با بنیانی مرصوص و ابهتی مردانه خواهیم یافت و این یعنی یاری خداوند و مدد او که در چهره سربازان مدافع دین خدا متبلور می شود و فیلم سعی می کند به بهترین شکل ابهت این مردان را به تصویر بکشد.

 

نکات منفی
پرداختن بیش از اندازه به داستان های عاشقانه
نشان دادن روابط خانوادگی و عاشقانه در چنین فیلم هایی می تواند به قوت کار بیفزاید اما استفاده بیش ازحد از چنین تصاویری می تواند فیلم را به سمت و سویی ببرد که مخاطب گاهی اوقات احساس می کند در حال تماشای فیلم هندی است. صحنه های عاشقانه ای که محمد مسرور در هنگام شهادت به یاد می آورد خیلی شبیه به فیلم های عاشقانه هندی است و شاید حس و حال مخاطب را در دیدن صحنه شهادت خراب می کند. پرداختن به چنین مسائل یک هوشیاری دوچندان می خواهد. کارگردان اگر می خواهد در چنین فیلمی از اینگونه صحنه ها و موضوعات استفاده کند باید دقت بسیار بالا و توجه عمیقی به این مسائل حساس داشته باشد.


مشخص نبودن جهت گیری فیلم درباره صحنه های حجاب زنان
در سی وسه روز ما بایک روند مشخص در مورد نحوه حجاب زنان مواجه نیستیم. مخاطب ایرانی با فرهنگ این کشور آشنا نیست باید به گونه در فیلم برای مخاطب بیان شود و او را با این مسئله آشنا کند که متاسفاه چنین نیست. تا آخر هم این مسئله برای مخاطب حل نمی شود که حجاب زنان این داستان چگونه بود. در این فرهنگ بحث حجاب چگونه است و چه حساسیت هایی دارد. شاید بتوان این سوال را از کارگردان پرسید که اگر فیلم را از لحاظ حجاب براساس موازینی که در کشور خودمان وجود دارد می ساخت چه مشکلی پیش می آمد و پرداختن به تصاویر بسته از زنان لبنانی بدون حجاب واقعا چقدر به کار کمک کرده است. به نظر می رسد دراین قسمت کارگردان برای ملموس تر کردن قضیه وارد فضایی شده است که خود اولین قربانی آن است.

 

آیات و روایات مرتبط

1-قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله: فَوْقَ کُلِّ ذى بِرٍّ بِرٌّ حَتّى یُقْتَلَ فى سَبیلِ اللّهِ فَاذِا قُتِلَ فى سَبیلِ اللّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.

رسول خدا(ص) فرمود: بالاتر از هرکارى خیرى، خیر و نیکى دیگرى است تا آنکه فردى در راه خدا کشته شود، و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکى نیست.

2-قالِ اَمْیرُ الْمُؤمِنین علیه السلام: اِنَّ الْمَوْتَ طالِبٌ حَثیتٌ لایَفُوتُهُ الْمُقیمُ وَلایُعْجِزُهُ الْهارِبُ، اِنَّ اَکْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ.

امام علی علیه السلام فرمود: مرگ، با شتاب تعقیب کننده است «همه را در یابد» نه ماندگان از دست برهند و نه فراریان او را باز دارند، گرامى ترین مرگ، کشته شدن است.

نمره نهایی از لحاظ تربیتی5

 

  • ۹۴/۰۳/۲۰

نظرات (۱)

این فلیم را از کجا میشه تهیه کرد با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم