فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

سلوک در چند دقیقه!

این پویانمایی زیبا را می توانید از اینجا دانلود نمایید

اطلاعات فیلم

  ◀نام: راه بهشت – Road to Heaven
  ◀سال تولید: ۱۳۹۱ – ۲۰۱۲
  ◀کارگردان: علی نیکوکار
  ◀شرکت تولید کننده: گروه جهان مجازی یزد
  ◀کشور تولید کننده: ایران
  ◀زمان: ۵ دقیقه
  ◀زبان: صامت

خلاصه داستان

راه بهشت (به انگلیسی: Road to Heaven) نام انیمیشن کوتاه ایرانی محصول سال ۱۳۹۱ می‌باشد که به کارگردانی علی نیکوکار  ساخته شده است. لازم ذکر است این پویانمایی عنوان برگزیده جشنواره‌های داخلی زیادی (رویش، رشد، سکانس بیداری و فیلم دانشجویی) شده است. «راه بهشت» نگاهی دارد به زندگی سخت و در عین حال سرشار از معنویت مردمان سخت‌کوش کویرنشین. نگاهی به جریان زندگی در دل خشک کویر دارد. این پویانمایی کوتاه از دل کویر آغاز می شود و به یک چاه آب رسیده و از طریق چاه آب و همان مسیر آب به روستا یا شهر می رسد و در پایان پیرمردی را می بینیم که با کوزه ای که به دست دارد با صدای اذن از پله ها بالا آمده و به سمت مسجد حرکت می کند.

جامعه هدف

 ◀همه گروه ها

مفاهیم مرتبط

 ◀سادگی

 ◀صفا

 ◀معنویت

 ◀نماز

 ◀سختی

 ◀رشد

 ◀سلوک

نقد و بررسی

در مورد پویانمایی کوتاه راه بهشت از برخی نکات فنی یا بهتر است بگوییم برخی نکات مربوط به تکنیک انیمیشن سازی روز دنیا می گذریم که البته حق هم همین است چرا که تکنیک انیمیشن سازی داخلی در کشور ما با تکنیک های پیشرفته روز دنیا هنوز فاصله دارد. اکنون در دنیا تکنولوژی پویانمایی سازی آن قدر جلو رفته است که در برخی موارد تشخیص انسان واقعی و ساخته شده در پویانمایی بسیار سخت و دشوار است اما از این لحاظ در کشور جای پیشرفت زیادی وجود دارد. به طور خلاصه در مورد این پویانمایی می توان گفت در دقایقی کوتاه سعی شده است سلوک مردم کویر به تصویر کشیده شود التبه نباید این اثر را مخصوص کویر نشینان دانست چرا که این مسیر و سلوک در یک راه سخت و طاقت فرسا و رسیدن به سر منزل مقصود و رسیدن به مقام رسیدن به خدا در فطرت هر انسانی موجود است لذا این پویانمایی را باید اثری برای فطرت پاک انسانی دانست که سعی دارد در زمانی کوتاه مسیر سلوک را به زبانی ساده به تصویر بکشد در ادامه نکاتی را که در این پویانمایی وجود دارد بیان خواهیم نمود:

به تصویر کشیدن سلوک انسانی

سیر داستان این پویانمایی در واقع یک سلوک چند دقیقه ای است یک مسیر به سمت نور و خدا است شما نا خود آگاه با دیدن این پویانمایی که از کویر آغاز می شود و به مسجد می رسد به خوبی یک سلوک چند دقیقه ای از فرش به عرش از ملک به ملکوت و از خاک به افلاک خواهید داشت. با او همراه می شوید به اعماق زمین می روید و سپس مسیر را از آنجا ادامه داده و در ادامه با سر منزل مقصود می رسید.

راه رسیدن به خدا در گوهر وجودی انسان

سیر لقبی و دورنی که در این پویانمایی نشان داده می شود به نظر نگارنده نقطه طلایی این پویانمایی است هنگامی که به زیر زمین میرویم و مسر پرپیچ و خم درون انسان به سمت حق طی می شود مسیری که روشن است زلال است اما باید به گوهر وجود خود توجه کرد اگر این مسیر را بپیمایی آنگاه به هدف خواهی رسید، آنگاه است که گوهر وجودی تو پرورش می یابد و توانایی و بلوغ دیدار با معبودش را کسب خواهد کرد.

مشقت های مسیر شکوفا کننده وجود انسان

برای شکوفا شدن برای رسیدن به تکامل برای رسیدن به خدا باید از مسیر کویر رفت باد از خاک شروع کرد باید اعماق وجود خود را فتح کرد تا به گوهر وجودی خود دست پیدا کرد. ذات پاک انسانی که درون هر انسانی وجود دارد و آن فطرت پاک اوست باید غبار زدایی شود باید پاک شود. هر گاه مشقت ها را پشت سر گذاشتی هر گاه سختی کشیدی به وجود زلال و پاکت راه خواهی یافت و شکوفایی وجود انسان او را در مسیر خیر و خوبی قرار خواهد داد و انتهای این مسیر خود خداوند متعال است.

استفاده از عناصری مثل خاک، آب، کویر، چشمه

استفاده هوشمندانه از عناصر طبیعی که البته متناسب به محل زندگی کارگردان بوده است. فیلم با کویر سراسر خاک شروع می شود به اعماق زمین می رود هنگامی که از خاک رهایی می یابد به آب می رسد آبی زلال با صدایی گوش نواز و دل نواز که نشان از وجود گوهری پاک و شفاف در ذات انسان دارد وقتی به آب می رسد باید مسیر را شروع کند حرکت کند نه باید بماند چرا که راه طولانی است باید حرکت کرد مسیر آب را طی می کند راه پیچ و خم دارد از پیچ خم ها عبور می کند بالاخره از تونل یا مسیر آب خارج می شود به فضای باز می رسد از راه آمده است خسته راه است صدای اذان او را به حرکت می وا می دارد یک جور پذیرش راه است یعنی مسیری که آمده ای درست بوده است در واقع اینجاست که داستان به انتهای خود می رسد پس از پیمودن راه به هدف رسیده است.

و پایان بندی زیبا با اذان و رسیدن به مقصود

در پایان داستان از نماد های اذان و مسجد استفاده شده است. نمادهایی که شاید معدود نمادهایی باشند که هر کس را به یاد خدا می اندازند. بعید است که انسانی وجود داشته باشد که با دیدن این نماد ها به یاد خدا نیافتد. در این فیلم پایان سلوک ما و پایان مسیری که از کویر از طریق مسیر آب طی کردیم مسجد است در واقع خانه خداست. پس سلوک ما با رسیدن به خانه خدا و صدای دلنشین اذان پایان می یابد و سلوک چند دقیقه ای ما در این فیلم به پایان می رسد.

نمره نهایی8

  • ۹۳/۰۹/۱۵

نظرات (۱)

  • محمد حسین
  • به نظرم اگر این فیلم رو هم در آپارات می‌گذاشتید که بشه تو همین صفحه دید خیلی بهتر می‌شد.
    البته هنوزم دیر نشه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم