فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

فرشتگان قصاب

سلاخی انسانیت ره آورد استکبارجهانی

اطلاعات فیلم

◀ نام: فرشتگان قصاب

◀ کارگزدان: سهیل سلیمی

◀ سال ساخت: 1391

◀ زمان : 90

◀ کشور سازنده: ایران

 

جامعه هدف
◀ کودک


◀ نوجوان


◀جوان


◀ بزرگسال


مفاهیم مرتبط
◀ استکبارستیزی


◀ مقاومت


◀ عشق


◀ ظلم ستیزی

خلاصه داستان
فرشتگان قصاب روایتگر قصه فرهاد خان مترجم نیروهای سازمان ملل در جنگ افغانستان است که حال همسرش در مدرسه گیر افتاده است. نیروهای امریکایی به بهانه وجود تروریست ها مدرسه ابتدایی را منفجر کرده اند که بعدا مشخص می شود این کار با همکاری ایادی رژیم صهیونیستی و تنها برای قاچاق اعضای بدن کودکان صورت گرفته است. فرهاد خان که اجازه ورود به مدرسه را ندارد به سختی خود را از بین سربازان امریکایی به مدرسه می رساند و در دام آنان گرفتار می شود او متوجه می شود که همسرش کشته شده است و بادیدن فرشته قصاب یا همان کسی که قاچاق اعضای بدن را انجام می دهد متوجه می شود که لیست بچه های مدرسه را خود او به دلیل اینکه فکر می کرده برای انجام عمل واکسیناسیون است در اختیار فرشته قصاب قرار داده است. در پایان امریکایی ها برای از بین بردن صحنه جنایت مدرسه را بمب گذاری می کنند امام کنترل آن به دست کودکی که برای نجات خواهرش به مدرسه آمده است می افتد و مدرسه همراه با سربازان امریکایی و فرشته قصاب منفجر می شود.

 

ارزش های بازنمایی شده در فیلم

نکات مثبت


◀نگاه بین المللی با تاکید بر ارزش های انقلاب اسلامی
استکبار ستیزی و مقابله با توطئه گری های ابرقدرت نماهای غربی از دیر باز شعار انقلاب اسلامی ایران بوده است. اکنون هر جای دنیا علم مقابله با امریکا و استکبار جهانی برافراشته می شود ردپای انقلاب اسلامی ایران مشاهده می شود. این نکته در فرشتگان قصاب به صورت غیر مستقیم مورد توجه قرار می گیرد و به صورت مشهود زمانی که کارگردانی ایرانی حتی فیلمی درباره داستان جنگ افغانستان بسازد الهام گرفته از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است. آموزه هایی که کارگردان و سازنده اثر را به این سمت سوق می دهد.

 

◀از معدود پرداختن های به استکبار جهانی و شعارهایش درسینمای ایران
بسیاری از آرمان های انقلاب اسلامی همچون استکبار ستیزی در سینمای ما مغفول است و گویی انقلاب در این آرمان و یا آرمان های مشابه به سینما نرسیده است! فرشتگان قصاب از معدود فیلم های سینمایی است که استکبار جهانی را مورد حمله قرار می دهد. سینمای ما که اصطلاحا سینمایی اجتماعی زده است تا کنون نتوانسته است این لاک و پوسته را بشکند و پای دیگر مفاهیم سینمایی را هم با خود باز کند. مخصوصا آن هایی که از آرمان های انقلاب اسلامی هم به شمار می آیند.


◀نفس تبادل و تعامل فرهنگی با کشورهایی که از لحاظ فرهنگی با ما قرابت دارند
افغانستان به عنوان کشوری که هم از لحاظ فرهنگی و هم از دینی به کشورمان قرابت دارد می تواند موضوع فیلم های ما قرار گیرد. می توان از این ظرفیت برای نزدیکی بیشتر و یا حتی تعامل فرهنگی با این کشور استفاده کرد و قطعا این تعامل به نفع تفکر شیعی و انقلابی خواهد بود. کشوری که هم اینک محتاج است تا برای فراهم آوردن زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی خود به دیگر کشور ها متوسل شود چه بهتر که با این بهانه ایران بتواند در راس آنان قرار گیرد.


◀روح مقاومت
مفهوم مقاومت که این روزها به شدت کمبودش احساس می شود! از دیگر مفاهیم و نکات مثبتی است که فرشتگان قصاب به تصویر می کشد. روح مقاومت در کودکان فیلم و حتی فرهاد خان موج می زند. مقاومت در برابر کسانی که طبق دیالوگ بیان شده در فیلم از آن طرف دنیا آمده اند و روز به روز بر ویرانی هرچه بیشتر افغانستان می افزایند. اشاره به مقاومت نسل آینده افغانستان در برابر استکبار نوید بخش آینده ای روشن برای این کشور و مردمان آن است.


◀مشهود بودن صدای انقلاب اسلامی ایران
پروش یافتن نسلی در افغانستان که از استکبارو از آمریکا بیزارند و او را غولی بی شاخ و دم! می دانند و در راه مقاومت و مبازه با آن تلاش می کنند. خود حضور انقلاب اسلامی ایران در این کشور را می رساند. ایران کشوری است که علم مبارزه با استکبارجهانی و در راس آن امریکا را بردوش می کشد و به تنهایی و یا با همراهی معدود کشور هایی در این عرصه تلاش می کند. حال مشاهده این روحیه در جوانان و نوجوانان افغان نوید بخش روزهای خوب برای کشورهای مظلوم و محروم است.


◀سلاخی انسانیت ره آورد یازده سپتامبر ( مدرسه کوچک شده حوادث یازده سپتامبر)
به تصویر کشیدن ثمره یازده سپتامبر که همان سلاخی انسانیت است در یک مدرسه کوچک از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در فیلم است. مرگ انسانیت و به وجود آمدن موجوداتی خبیث و جلادانی عجیب در فرشتگان قصاب به خوبی نمایش داده می شود. قصابانی که نه فقط جان انسان ها را می گیرند بلکه نابود کننده انسانیت هستند. اینان فقط خود را انسان می دانند و ما بقی افراد را موجودات پست و دون مایه می دانند که باید به زندگی هرچه بهتر نظام سلطه کمک کنند. فرشتگان قصاب نمایشگر جلادصفتانی است که جزبا خوردن خون دیگر انسان ها نمی توانند ادامه حیات دهند.


◀پیوندهای آشکار و مخفی امریکا و رژیم صهیونیستی در جنایات یازده سپتامبر
پیوند امریکا و رژیم منحوس صهیونیستی در وقایع یازده سپتامبر این بار در نمادی از آن یعنی مدرسه رخ می دهد. پیوندی که در واقع این بار با بستر سازی امریکا و استفاده خون خوارانه رژیم منحوس همراه است. همان کاری که در یازده سپتامبر انجام دادند و خون هزاران بیگناه را به بهانه های واهی بر زمین ریختند. این پیوند شوم در قضایای قاچاق اعضای بدن کودکان بیگناهی که در مدرسه مشغول تعلیم و تربیت هستند به زیبایی به تصویر کشیده می شود.


◀از معدود فیلم هایی که می توان آن را جزو سینمای انقلابی و ارزشی به حساب آورد
دیگر نکته ای که به سادگی نمی توان از کنار آن عبور کرد پرداختن فیلم به مفاهیم انقلابی و ارزشی است. شاید تصور رایجی که اکنون میان برخی فیلمسازان ما وجود دارد این باشد که پرداختن با چنین موضوعاتی باردراماتیک مناسب را ندارد اما فرشتگان قصاب نشان می دهد که می توان این گونه مفاهیم را هم به تصویر کشید و از کسی نترسید. می توان نگاه خود را علاوه بر پوشش معضلات داخلی کشور خودمان اندکی بازتر کرد و با آرمان های جهانی و حرف های بلند هم همراه بود نه اینکه بنشینیم فقط از بدبختی های ملت خود حرف بزنیم و بعد آن را در انواع جشنواره های فرنگی از شرق تا غرب عالم ببریم و کوس رسوایی خود را در تمام جهان بنوازیم.


◀تبعات جنگ چیزی فراتر از توپ و تانک و انفجار
بحث دیگری که فرشتگان قصاب به آن می پردازد این نکته است که تبعات جنگ فقط توپ و تانک و ویرانی شهرها و امثالهم نیست. جنگ با خون خواران تبعات عجیب و لایه های دیگری هم دارد. قاچاق اعضای بدن کودکان یکی از ره آوردهای لشکرکشی امریکا و هم پیمانانش به منطقه است. جهان خواران به سادگی حاضر نیستند دست از کار بشکند از هر توانی که دارند در جهت نابودی بشریت و مردمانی که برایشان ارزشی قائل نیستند استفاده می کنند.


◀اعتقادات مختلف در بین نظامیان امریکایی
اینکه فیلم سربازان امریکایی را با اعتقادات مختلف نشان می دهد می تواند از دیگر نکات مثبت فرشتگان قصاب باشد. سربازان امریکایی زامبی هایی عجیب و غریب نیستند هرچند که در بینشان یافت می شود. با اعتقادات مختلف به این جنگ آمده اند. برخیشان هنوز فطرتشان کار می کند و با دیدن صحنه های جنایت بار تحریک می شوند. برخی برای پول آمده اند و برخی برای مقاصد دیگر. هرکس برخلاف تصور رایج نه برای اعتلای کشورش که برای رسیدن به برخی مطامع خودش آمده است البته منکر آن هایی که برای کشورشان می جنگند نمی شویم. اما نباید این تصور که همه همچون رزمندگان خودمان در راه کشور و اعتقاداتشان پای به جنگ با افغانستان گذاشته اند.

◀روایت عشقی پاک در کنار فضای خشن و تاریک فیلم
عشق پاک خانم معلم و همسرش( گیسو و فرهاد) سعی می کند در کنار داستان اصلی فیلم و روایت غمبار و اسفناک آن اندکی روح لطافت و عشق را هم به کار بدهد که تاحدودی موفق است. عشقی که حالا با وجود فرزندی در رحم مادر گویی بیشتر هم شده است. اما این عشق و محبت قربانی بیگناه زیاده خواهی ها و جنگ افروزی های غاصبان پلید می شود. نه زن و نه مرد و نه کودکی از این خانواده عاشق باقی نمی ماند. آری این است ثمره جنگی که به بهانه مبارزه با تروریسم انجام می شود و انسانیت را هدف خود قرار می دهد.

 

نکات منفی

◀پیش داوری های انجام شده توسط فیلم قبل از وقوع جنایت ( به شکلی لو دادن داستان)
فیلم در ماجرای قبل از ورود به مدرسه گویی با نشان دادن برخی صحنه ها داستان را لو می دهد. تصاویر مربوط به له شدن گل ها زیر چرخ ماشین امریکایی ها و... گویی داستان را لو می دهد و نمی تواند ما را بین خوف و رجا نگه دارد. شاید ایجاد تعلیق و شک و تردید در این قسمت و مشخص نکردن هدف شوم سربازان امریکایی می توانست بر جذابیت و تاثیرگذاری فیلم بیفزاید. اما شاهد هستیم که پس از چند دقیقه هم چیز مشخص می شود و داستان به کلی لو می رود.


◀سرباز آزادی خواه امریکایی
یکی از سربازان امریکایی که اتفاقا زن هم هست در ابتدا خوب و قابل پذیرش است اما هرچه فیلم جلو می رود او به یک آزادی خواه حرفه ای تبدیل می شود. شخصیتی که بیننده به شدت با او همراه می شود و به نظر اغراق آمیز می آید. او خیلی خوب است و انگار بار اولش است که در یک عملیات شرکت می کند. ظاهرا تمام عملیات های دیگر او با نظامیان بوده و جنازه مردمان عادی را که ثمره بمباران های نظامیان هم وطنش بوده است ندیده است. او به خاطر یازده سپتامبر به افغانستان آمده ولی گویی آن را هم قبول ندارد.

 

آیات و روایات مرتبط

«الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الْمُعِینُ لَهُ وَ الرَّاضِى بِهِ شُرَکَاءُ ثَلَاثَتُهُمْ»
«ستم کننده و کمک کار او در ستم و ان که ستم او را بپسندد، هر سه، شریک در آن هستند.»( امام صادق (علیه السلام) اصول کافی، جلد5، ص 277)
«یَقُولُ إِبْلِیسُ لِجُنُودِهِ أَلْقُوا بَیْنَهُمُ الْحَسَدَ وَ الْبَغْیَ فَإِنَّهُمَا یَعْدِلَانِ عِنْدَ اللَّهِ الشِّرْکَ»
«شیطان به لشکرهای خود می گوید: میان ادمی زاده،حسد و ستم افکنید که این دو در پیش خدا با شرک برابرند.»( امام صادق (علیه السلام) اصول کافی، جلد5، ص 263)

 

 

نمره نهایی از لحاظ تربیتی 6

 

  • ۹۴/۰۳/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم