فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

شرکت هیولاها

مشاهده بخشی از فیلم...

 اطلاعات فیلم: ═══════════════════════════════

   ◀ زمان  92 دقیقه

   ◀ سال ساخت 2001

   ◀ موضوع : انیمیشن - ماجرایی - خنده دار - فانتزی - خانوادگی

   ◀ کشور تولید کننده : امریکا

   ◀ بودجه: ۱۱۵ میلیون دلار

   ◀ فروش: ۵۲۵٫۳۶۶٫۵۹۷ دلار

 خلاصه فیلم: ═══════════════════════════════

   ◀ شرکت هیولاها جائی است که اعضای آن بچه‌های زمینی را می‌ترسانند و جیغشان را می‌گیرند تا در سرزمین هیولاها از آن به عنوان سوخت استفاده کنند. موفق‌ترین تیم جیغ‌ربای هیولاها را سالی سالیوان (هیولای پشمالو و آبی و ارغوانی) و دستیارش مایک وازوفسکیِ یک‌چشم تشکیل می‌دهند که به بالاترین رکورد جیغ ربائی تاریخ نزدیک می‌شوند.

در این میان رندال باگز؛ رقیب آن‌ها، حاضر به هر کاری است تا آن‌ها را کنار بزند. یک شب رندال تصمیم می‌گیرد دست به سفری غیر قانونی به سرزمین آدم‌ها بزند. سالی تصادفا متوجه نقشه او می‌شود و وقتی دری را باز می کند تا از قضیه سر در بیاورد، دختربچه‌ای سه ساله از در می‌گذرد و پا به سرزمین هیولا ها می‌گذارد.

شهر هیولا ها دچار وحشتی غیر قابل توصیف می‌شود چرا که دختربچه ای زمینی وارد آنجا شده است. هرج و مرج ادامه پیدا می‌کند و این در حالی است که سالی و مایک سعی دارند دخترک را پنهان کنند، مراقب خودشان باشند و نقشه مخفیانه رندال را برملا کنند.

در پایان داستان، علاوه بر این که رندال رسوا می‌شود، شرکت هیولاها به این نتیجه می‌رسد که به جای ترساندن بچه‌ها، آن‌ها را بخنداند و به این ترتیب به جای صدای جیغ و گریه، با صدای خنده و جیغ انرژی دنیای هیولاها تامین می‌شود. سالی و مایک نیز باز هم قهرمان داستان می‌مانند.

 جامعه هدف: ═══════════════════════════════

   ◀ همه گروه‌ها به خصوص کودک و نوجوان

 مفاهیم مرتبط با فیلم: ═══════════════════════════

   ◀ ترساندن

   ◀ شادکردن

   ◀ خنده و شادی

   ◀ گریه و ناراحتی

 ارزش‌های بازنمایی شده در فیلم: ══════════════════════

✓ ارزش اسلامی:

   ◀ شادکردن: در شهر هیولاها همه فکر می‌کردند که فقط با ترساندن و گریاندن می‌توانند زنده بمانند اما قهرمان داستان نشان می‌دهد که با خنداندن و شاد کردن نیز می‌توان به اهداف خود رسید. سیر داستان به این تغییر نگاه کمک می‌کند.

   ◀ ارتباط دوستانه با کودکان: سالی موظف است کودکان را بترساند، اما محبت دختربچه سه ساله به دلش می‌افتد و او نه تنها با این محبت مبارزه نمی‌کند بلکه آن را پرورش می‌دهد و حتی جان خود را به خاطر کودک به خطر می‌اندازد.

   ◀ حسود شکست می‌خورد: رندال، برای رقابت با سالی به هر کاری دست می‌زند اما باز هم در پایان شکست می‌خورد. این مطلب به خوبی نمایش داده شده است.

   ◀ نمره مثبت به فیلم (از 0 تا 10+): 8+

✗ ارزش غیراسلامی:

   ◀ متاسفانه هیچ نشانه‌ای از حضور خداوند در فیلم نیست.

   ◀ فیلم سانسور شده، از نظر ظاهری مشکلی ندارد اما بنا بر بعضی نقدهای نشانه‌شناسانه، از نمادهای صهیونیستی و فراماسونری استفاده شده است. (برای مشاهده این نقدها به اینجا مراجعه کنید.)

   ◀ در لایه‌های عمیق‌تر، فیلم با ساخت فضایی نمادین به روش تسخیر انسان‌ها و کشورهای دیگر اشاره دارد و تاکید می‌کند که لزوما نباید با استفاده از رعب و وحش این فرهنگ‌ها را تسخیر کرد بلکه می‌توان با ایجاد فضای شاد و ظاهر مسالمت‌آمیز آنان را جذب کرد.

   ◀ نمره منفی به فیلم (از 0 تا 10-): 3-

 آیه و روایت مرتبط با فیلم 

   ◀ امام باقر (علیه السّلام): مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ. (اصول کافی، ج2، ص190)

   ◀ امیرالمومنین (علیه‌السلام): لِلّهِ دَرُّ الحَسَدِ ما اَعدَلَهُ! بَداَ بِصاحِبِهِ فَقَتلَهُ؛ (آفرین بر حسادت! چه عدالت پیشه است! پیش از همه صاحب خود را مى‌کشد. (شرح نهج البلاغه، ج1، ص316)

 نمره نهایی فیلم از نظر تربیتی: 5

 

نظرات (۱)

  • سوده همدانی
  • باسلام
     برای اینکه صهیونیست بتونه یک فیلمی بسازه که بیننده داشته باشه باید مفاهیم اخلاقی و انسانی هم در فیلم جای بده ولی نه اینکه این فضایل اخلاقی امتیاز مثبت فیلم باشه. فیلمی که با اهداف صهیونیستی ساخته بشه امتیازش منفیه. مثل شرکت هیولاها و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم