فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

روز های زندگی


 

 

اطلاعات فیلم


  ◀کارگردن: پرویز شیخ طادی


  ◀ژانر: دفاع مقدس


  ◀زمان: 90 ذقیقه


  ◀سال تولید:1390

 

خلاصه فیلم


داستان در یک بیمارستان صحرایی اتفاق می افتد. دکتر علوی ریئس بیمارستان و همسرش لیلا عاشقانه در بیمارستان به رزمندگان رسیدگی می کنند. در بیمارستان دکترها و پرستاران دیگری هم حضور دارند. هر از چند گاهی مجروحان جنگی به آنجا منقل شده و توسط دکترها و پرستاران به آنها رسیدگی میکند. دکتر جدیدی که اجبارا به جنگ فرستاده شده است به آنها اضافه می شود او ناراضی  و ترسوست و با دکتر علوی در چند جای فیلم درگیری لفظی ایجاد می کند. تا اینکه خبر قبولی قطعنامه توسط امام خمینی از رادیو پخش می شود برای برخی مثل دکتر تازه وارد این امر بسیار خوشحال کننده است اما رزمندگان را بهت فراگرفته است و نمی دانند چه باید بگویند. در بیمارستان بساط شادی و شیرینی برپاست که به دکتر خبر می دهند آماده باشید عراق دوباره حمله کرده و مجروحان به زودی به بیمارستان خواهند رسید همه سراسیمه می شوند و حمله سهمگینی از سوی صدام آغاز می شود و به سرعت پیشروی می کنند همه در حال عقب نشینی هستند هر چه از مجروحان، پرستاران و دکترها را که می توانند به عقب می برند اما عده ای باز می مانند. عراقی ها سر می رسند دکترها و پرستاران باقی مانده مجروحان را به پناهگاه منقل می کنند. همه جا پر از سربازان عراقی است. همه در پناهگاه گیر افتاده اند. دکتر علوی که اکنون به وسیله موج انفجار بینایی خود را هم از دست داده است به همراهی همسرش و چند پرستار باقی مانده به مجروحان رسیدگی می کنند و هر لحظه منتظرند که عراقی ها آنها را پیدا کنند در همین مدت هم اتفاقاتی می افتد پرستاران دیگر به طرق مختلف شهید می شود و خانم دکتر هم تیر می خورد تقریبا امیدی برای رهایی نمی بینند اما شب بین نیروهای عراقی و رزمندگان که برای بازپس گیری مناطق از دست داده شده با جان تازه ای آمده اند درگیری اتفاق می افتد و صبح روز بعد پیروزی  رزمندگان اسلام ورهایی برای دکتر علوی و همراهانش را در پی دارد.


جامعه هدف

  ◀عموم جامعه

مفاهیم مرتبط

  ◀عشق


  ◀ایثار و فداکاری


  ◀صفا و صمیمیت


  ◀شهامت و شجاعت


ارزش های بازنمایی شده در فیلم

  ✓ارزش های اسلامی


دفاع مقدس
پرداختن به دفاع مقدس به خودی خود در جامعه اسلامی ما با عنوان ارزش به حساب می آید. اینکه این فیلم موضع دفاع مقدس را انتخاب می کند و بدون بهره گیری از موضوعات طنز به آن می پردازد برای فیلم ارزش به حساب خواهد آمد. متاسفانه مدتی است که موضوعات طنز در دفاع مقدس مورد توجه کاگردانان قرار گرفته است سوالی که در اینجا پیش می آید این مورد است که چرا موضوعات دیگر و مبنایی تر در جبهه و جنگ مورد توجه قرار نمی گیرد آیا موضوعات پایان یافته است؟! یا اینکه کسی میل و رغبت پرداخت به آنها را ندارد؟! در این بین این فیلم به این موضوع اختصاص می یابد و در جشنواره فیلم فجر هم با استقبال مخاطبان و داوران روبه رو می گردد.


خلوت
اما اولین نکته ای که در فیلم توجه مخاطب را به خود جلب می کند و با گفتگوی دلچسب و تاثیر گذار دکتر علوی و همسرش پایان می یابد صحنه گریه های دکتر درکنار رودخانه است که به نظر نگارنده نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد نشان دادن چنین صحنه زیبا و تاثیر گذاری در چنین فیلمی به زیبایی هرچه تمام تر قطعا تحسین هر منتقد عادلی را در پی خواهد داشت.


گذشت از همه چیز وایثار در راه خدا
گذشت یکی از مفاهیم محوری در فیلم است در جای جای فیلم با این مفهوم بر خورد خواهید داشت چه در مورد خود دکترها که خانواده دکتر علوی به بهترین شکل ممکن این موضوع را به نمایش گذاشته اند چه در مورد رزمندگانی که در فیلم حضور دارند. حتی پرستاران فیلم به سادگی و زیبایی کار می کنند حتی در جواب دکترتازه وارد اندکی درنگ نمی کنند و تردیدی  در کار خود ندارند. سطح بالای این امر در دکتر علوی و همسرش مشهود است و گویی این مفهوم در تمامی کارکنان بیمارستان صحرایی نهادینه شده است. علوی به عنوان رئیس بیمارستان یک آدم خود ساخته است او با خدا معامله کرده است و این هم قبل کور شدندش در مکالماتش با رزمندگان و چه بعد از کور شدنش به خوبی در فیلم نمایش داده شده است.


پرداختن هوشمندانه به نماز
این تصور که اگر می خواهیم مفاهیمی مثل نماز را مطرح کنیم باید مضوع فیلم نماز باشد تصور غلطی به نظر می رسد. نماز باید در زندگی افرادی که در فیلم ما حضور دارند مهم باشد باید بدان پرداخته شود با ید مشخص باشد که فرد کجا زندگی می کند نه اینکه اگر فیلم را در هر جای دنیا نشان بدهیم بویی از دین و آیین در زندگی ملت‌ما که مردمی دین دارند از آن استشمام نشود. این بدین معناست که نماز باید به عنوان جزئی از زندگی هر مسلمان ایرانی در فیلم ها حضور داشته باشد. اگر حضور نماز را در فیلم ها داشته باشیم مخاطب قطعا با این موضوع درگیر می شود. در این فیلم فقط در ثانیه هایی به بحث نماز پرداخته شده است آن هم نمازی که خانم دکتر به جماعت آقای دکتر اقامه می کند صحنه بسیار زیبا به دور از کلیشه و مواردی مانند آن که تاثیر قابل توجهی دارد.


پرداختن به عزای اباعبدالله و رابطه آن با شهدای ما
عزای اباعبدالله هم در فیلم دقیقا مثل مورد قبل مورد توجه قرار می گیرد. و در چند ثانیه ای در جایی از فیلم که برای مخاطب حساسیت ایجاد می شود و مخاطب درگیر داستان می شود که چه اتفاقی افتاده است نمایش داده می شود و مقایسه ای که با ظرافت هر چه تمام تر بین شهدای کربلا و شهدای دفاع مقدس  می شود. همان طور که گفته شد در این فیلم سعی شده است به دور از هرگونه کیشه این گونه مفاهیم هرچند در حد چند ثانیه پرداخته شود و هوشمندی کارگردان اینجاست که هرکدام در جای خود و در قمست تاثیر گذاری از فیلم قرار می گیرد.


روابط سالم و درست خانوادگی
شما یکی از زیباترین و احساسی ترین روابط خانوادگی و عشق را در گیرو دار یک بیمارستان صحراییی و در هیایوی جنگ بین دکترعلوی وهمسرش می بینید. رابطه این در جاهای زیادی در فیلم مورد توجه قرار گرفته است از صحنه ای ابتدایی فیلم در کنار رودخانه تا انتهای فیلم و جایی که خانم دکتر تیر خورده است. زیبایی این رابطه و عاشقانه کار کردن در کنار هم احساس خوب و زیبایی را به مخاطب القا می کند حتی در نماز هم می بینید که خانم دکتر به آقای دکتر علوی اقتدا می کند و دیگر موارد 

 

نمره مثبت 8

 

  ✓ارزش های غیر اسلامی


رابطه غیر منطقی و ناقص دکتر جدید و پرستار
یک دکتر جدید که به اجبار به جنگ آمده است در اوایل فیلم به بیمارستان اضافه می شود و اینگونه نشان می دهد که دکتر تازه وارد به یکی از پرستاران علاقه مند می شود. و چند گفتگوی کوتاه  تنها چیزی است که از این دو می بینیم. اینکه دکتر به پرستار علاقه مند شده را مخاطب می فهمد اما کاری که پرستار برای دکتر انجام می دهد به هیچ وجه با عقل جور در نمی آید. دکتر اسیر می شود و هنگامی که در چنگال عراقی هاست از دوستان که صدای او را می شوند و در مخفیگاه هستند تقاضای کمک می کند در این هنگام است که پرستار برآَشفته و همچون مجنون که برای لیلی از خود می گذرد به شکلی کاملا احساسی و بدون هیچ منطقی در وسط معرکه حاضر می شود و هم خودش و هم دکتر را به کشتن می دهد. کلا این قسمت از فیلم به نظر ضعیف ترین قسمت و موضوع فیلم است که کارگردان می توانست خیلی بهتر و دقیقتر بدان بپردازد.

نمره منفی 1

 

آیات و روایات مرتبط

 

قال ابو الحسن موسی بن جعفر علیه السلام:

ان الصلاه فی الصف الاول کالجهاد فی سبیل الله عز و جل.

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است.

«وسائل الشیعه/ج ۵/ص ۳۸۷»

 

امتیاز نهایی7
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم