فیلم بهتر

برای بهتر دیدن فیلم‌های بهتر...
  • ۰
  • ۰

مقاله سانسور یا سواد رسانه ای نوشته دکتر سلطانی فر یکی از مقالاتی است که سعی نموده بحث کودکان را در اولویت خود قرار دهد. داعیه این مقاله این است که می خواهد آموزش رسانه ای در مدارس را برای کودکان و نوجوانان پیگیری کند. ودر این رابطه مدلی به نام تفکر انعکاسی را پیشنهاد دهد. نویسنده خواسته است طی یک سیر منطقی به بیان نظر خود بپردازد در این راستا سعیت کرده است ضمن برشمردن تاثیرات رسانه ها بر کودکان و نوجوانان، به نحوه پردازش اطلاعات وسنجش محتوای برنامه های رسانه ای نزد آنها اشاره نماید.

اما اگر در این مقاله دقت نمایید بیشتر مطالب آن در رابطه با کودک و تلویزیون است حتی تعریف درست و قابل قبولی هم از سواد رسانه ای ارائه نکرده است. بحث را به سمت تلویزیون برده و دنباله آن را سمت اثرات و ویژگی های تلویزیون برده است همچنین در مورد کودکان و ذهن کودکان نحوه تماشاکردن تلویزیون توسط کودکان و مواردی از این دست اشاره کرده است. یعنی شما نسبت بسیار کمی بین عنوان مقاله  و مقدمه آن به متن اصلی مقاله خواهید یافت. اگر نام مقاله را کودک و تلویزیون قرار دهیم شاید نزدیک تر به محتوای آن باشد. هرچند نباید قسمت هایی از مقاله مثل بخش های پایانی آن و یا قسمت اندکی در ابتدای مقاله را نادیده گرفت.

اما نکته بارز تر در این مقاله رسیدن به تفکر انعکاسی است که در واقع به عنوان راهکار نویسنده برای آموزش سواد رسانه ای به کودکان  نوجوانان مطرح گردیده است امام در ادامه به تعریفی مختصر از این مفهوم قناعت کرده و عملا راهکار خود را برای خواننده مشخص نمی کند. تا آنجایی که شما می توانید تعریف تفکر انعکاسی را با تعریف سوادرسانه ای کاملا مقایسه کرد.بدین معنا که به جزئیات آن پرداخته نشده است و یا اگر هم پرداخته شده است بسیار ناقص وسطحی بوده است. انتظاری که خواننده در پایان مقاله دارد این است که با راهکار مشخص و ملموسی در مورد آموزش سواد رسانه ای مواجه شود اما متاسفانه در پایان مقاله این انتظار برآورده نشده و تفکر انعکاسی در حد تعریف باقی می ماند.

نکته دیگری که دامنگیر خیلی از مقالات در این زمینه است عدم هماهنگی عنوان با چکیده و حتی با محتوای اصلی متن است بدین صورت که شما در عنوان و چکیده یک مطلب را می بینید و در محتوای اصلی احساس می کنید که مطلب را به زور به آن الصاق کرده اند و این مطلب ارتباط کاملی با عنوان ندارد. البته لازم به ذکر است در زمینه رابطه کودک و تلویزیون و در زمینه برخورد کودکان بارسانه ها و نحوه تاثیر پذیری آنها از رسانه این مقاله را می توان مقاله ای خوب ارزیابی نمود چرا که در آن سعی شده است به نحوه اثر گذاری و چگونگی تاثیر پذیری کودکان از رسانه ها به صورت نسبتا کامل پرداخته شود.

شما می توانید اصل مقاله را از لینک زیر دریافت نمایید

دریافت

 

  • ۹۳/۰۷/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پایگاههای مفید در حوزه نقد تربیتی فیلم